ANNE BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
Eğer bir çocuk sürekli eleştiriliyorsa,
Kınama ve ayıplamayı öğrenir.
Eğer bir çocuk kin ortamında büyüyorsa,
Kavga etmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk alay edilip aşağılanıyorsa,
Sıkılıp utanmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk devamlı utanç duygusuyla eğitiliyorsa,
Kendini suçlamayı öğrenir.
Eğer bir çocuk hoşgörü ile yetiştiriliyorsa,
Sabırlı olmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk desteklenip yüreklendiriliyorsa,
Kendine güven duymayı öğrenir.
Eğer bir çocuk övülüyor ve beğeniliyorsa,
Takdir etmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk hakkına saygı gösterilerek büyütülüyorsa,
Adil olmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk aile içinde dostluk ve arkadaşlık görüyorsa,
Bu dünyada mutlu olmayı öğrenir...
Doğan CÜCELOĞLU
ÇOCUĞUNUZ İLE İLETİŞİM
" Siz gül fidanı yetiştiren, her türlü hürmete layık bahçıvansınız. Olumlu çocuk yetiştirmenin ilk şartı, olumlu anne-babadır. Hiç birimiz mükemmel değiliz o zaman onlardan mükemmel olmalarını bekleyemeyiz.”
•En güzel iletişim dili sevgidir.
•Sevginin ilk görevi dinlemektir.
EĞER ONU DİNLERSENİZ
Derdini, sorununu (huysuzluk, saldırganlıkla değil) konuşarak anlatır.
ÇOCUĞUNUZU DİNLERKEN…
- Yüzünüz ona dönük olsun.
- Söylediklerini başınızla tekrar edin .
- Duygularını ifade etmekte zorlanıyorsa, ona yardım edin.
- Onunla birlikteyken tüm dikkatinizi ona yoğunlaştırın,başka bir işle ilgilenmeyin.
DOĞRU BİR İLETİŞİM İÇİN BEN DİLİ
Çocuğunuzla doğru ve geçerli bir iletişim kurmak istiyorsanız "BEN DİLİ” kullanın.
Sürekli yatağını dağınık bırakıyorsun (sen dili)
Yatağını toplamaman beni üzüyor(ben dili)
Yine ders çalışmamışsın(sen dili)
Ders çalışmadığını görmek beni kaygılandırıyor(ben dili)
Sen adam olmazsın(sen dili)
Davranışların beni çok endişelendiriyor(ben dili)
ANNE BABA TUTUMLARI
AŞIRI KORUMA:
Başkalarına bağımlı, kendine güveni olmayan.
AŞIRI HOŞGÖRÜ:
Çocuğu bencil yapar, çocuk kendisine hizmet edilmesini ister.
AŞIRI BASKI:
Nazik, dürüst, davranabilir ama çekingen ve aşırı hassas olur.
AŞIRI İLGİ:
Kabiliyetlerinin ortaya çıkmasını engeller.
SÜREKLİ KONTROL:
Çocukta aileden ayrıldığında başına kötü bir şey gelecek düşüncesini oluşturur.
ELEŞTİRME:
Diğer insanlarla iletişiminde çocuğu zorlar.
Davranışlarınızda tutarlı olun, bir gün doğru dediğinize ertesi gün yanlış demeyin
NASIL DAVRANMALIYIZ
- Davranışlarını takdir edin, takdir edilen çocuk;
- Kendini önemli hisseder.
- İtaatkâr ve üretken olur
- Takdiri çocuğa değil davranışına yapın. Onlara inanın.
- Ona zaman ayırın, pahalı oyuncaklardan iyidir.
- Davranışlarını,girişimlerini destekleyin, onaylayın, onaylamanın bir türü "gülümsemedir”
- Sevgi dolu bir ortam onun kendine olan güven ve saygısını arttırır.
- Ona güvendiğinizi gösterin, kendine güvenen çocuk davranışlarında da istekli olur
ÇOCUĞUNUZU ELDE EDİN
- Kabul ederek, değer vererek, onu elde edersiniz.
- Ona değer verirseniz; sizi sever ve destekler.
- Onu olduğu gibi kabul ederseniz; davranışlarını değiştirme gücü verirsiniz. Çünkü ”hiç kimse bir diğerini yeniden biçimlendirme kudretine sahip değildir
- Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin. "takdir alırsan oğlum olursun” "şımarıklık yapma yoksa annen olmam” gibi yanlış davranışlara girmeyin.
- Çocukları, bir iş yapmış olmak ve adam yerine konmak kadar memnun eden bir
BİRİNCİ SINIF VELİLERİNE ÖNERİLER
Okula başlama hem aile hem de çocuk için heyecan verici bir deneyimdir.
Bir çok çocuk için yeni bir sosyal çevredir.Okul iki temel işleve sahiptir. Bunlardan biri uyum diğeri bilgilendirmedir.
İlk İlkokul döneminde ailenin ve öğretmenin çocuğa karşı olan tutumu onun benlik algısını (Çocuğun kendisini nasıl gördüğünü) olumlu yada olumsuz etkiler. Dolayısıyla çocuğun başarılı , mutlu olabilmesi ve çevresiyle olumlu ilişkiler kurabilmesi için ailenin dikkat etmesi gereken bazı konular vardır.Bunlar:Çocuğun okula karşı negatif duygular beslememesi için okulun ve okumanın kazandıracağı şeylerden bahsedebilirler. Örneğin okulda kuracağı arkadaşlıklardan yada anne babanın geçmişte arkadaşları ve öğretmeniyle olan olumlu yaşantılarından örnekler verilebilir.Okula gitmeyi zorunluluk yada ceza gibi algılamalarına sebep olacak konuşmalardan kaçınmalıdırlar. ‘Çok yaramazlık yapıyorsun seneye okula göndereyim senide gününü gör.’ Ya da’ Okula başla da senden kurtulayım.
Başarısının artması ve olumlu davranışlar kazanması konusunda atılması gereken ilk adım;azarlamayı, bedensel ceza vermeyi, eleştirmeyi ve başkalarıyla kıyaslamayı bırakmaktır.Kıyaslamak reddetmektir.Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin. Önemli olan performans değil çabadır. Yani çocuğun başarmak için gösterdiği emektir.Yapmış olduğu en ufak adım için bile çocuğunuzu takdir edin.Çocuğun her konuda desteklenmeye yüreklendirilmeye ihtiyacı vardır. Bunu yaparsanız hem çocuğun kendine olan güveni artar hem de yeni başarılar elde etmek için heveslenir.Örneğin çocuk yaptığı resmi gösterdiğinde ‘Aferin çok güzel olmuş benim kızım ya da oğlum çok yetenekli’ gibi sözler söylenirse çocuğun yeni resim yapma konusunda cesareti artar.Çabası desteklenmezse cesareti kırılır.
Aile içindeki sağlıklı iletişim ortamı ve huzur, çocuğun gelişimini olduğu kadar, okul başarısını ve arkadaşlarıyla ilişkisini etkiler. Aile ilişkilerindeki olumsuzluk dikkatsizlik, hırçınlık, tembellik, saldırganlık şeklinde davranışlar göstermesine neden olur.
OKULA BAŞLAYAN ÇOCUKLARDA NE TİP SORUNLAR GÖRÜLEBİLİR?
OKUL KORKUSU
Çocuk okula gitme konusunda isteksiz görülebilir. Hatta kimi çocuklarda çok sık ağlamalar veya sabah okula giderken huysuzlaşmak, inatçılık yapmak gibi şikayetler görülebilir.
Okul korkusu bazı çocuklarda bulantı, kusma. karın ağrısı, baş ağrısı, ishal yada uykuda huzursuzluk gibi belirtilerle kendini gösterebilir.
Anne babaların okula yeni başlayan çocuklarında gördükleri bu tip belirtileri yalnızca fiziksel , organik bir rahatsızlık olarak değerlendirmemeleri, bunun okula uyum güçlüğü nedeniyle ortaya çıkabilen psikolojik bir sorun da olabileceğini göz önünde bulundurmaları gerek.
OKULA UYUM SORUNU
Çocuklar okuldaki kurallara uyum sağlamada sorun yaşarlar. Öğretmenlerine ya da arkadaşlarına karşı saldırganca eğilimleri olabilir, Bu tip uyum sorunlarının arkasında gelişim bozuklukları olabileceği gibi uyum, davranış bozuklukları veya duygusal sorunlar da olabilir.
AİLE KARŞI OLUMSUZ TUTUMLAR
Bazı çocuklar ailesine karşı duyduğu öfkeyi ya da güvensizliği okuldaki öğretmen ve arkadaşlarına yönlendirerek bu sıkıntılarını, bu duygularını açığa çıkarma olanağı bulabilirler. Bu saldırgan ve uyumsuz davranışlarının altında aileye karşı olan öfke ve güvensizlik duygularını ifade etme isteği yatıyor olabilir.
Bu gibi durumlarda uzmandan yardım alınmasında yarar vardır.
ANNE BABA VE ÇOCUĞUN ÖDEVLERİ -DERSLERİ
Anne babanın ders konusundaki yaklaşımı mümkün olduğunca olumlu olmalıdır.Okul ve dersle ilgili konularda eleştirel ve baskıcı tutumlardan uzak durulmalıdır.
Çocuğun ödevini zamanında yapmaması, derslerine çalışmaması durumunda,
•sürekli yargılanması,
•sorgulanması,
•eleştirilmesi,
çocuğun hem derslerinden soğumasına hem okula karşı negatif duygular beslemesine neden olur.
Çocuğun derslerini yapması konusunda zaman zaman hatırlatmalar yapılması doğaldır ancak bunu yaparken anne babanın kullandığı üslup önemlidir.
ÖRNEĞİN
"ÖDEVİN YOK MU SENİN ,ÖDEVİNİ YAPSANA " yerine ”SANIRIM ÖDEVLERİNİ ÇİZGİ FİLM İZLEDİKTEN SONRA YAPMAYA KARAR VERDİN DEĞİL Mİ?’ gibi bir soru sorarak hatırlatması çok daha olumlu bir etki yaratır.
Bu şekilde çocuğu aşağılamadan, küçümsemeden, eleştirmeden ve baskı yapmadan SORUMLULUĞUNU hatırlatmış oluruz.
Anne baba çocuğa ihtiyacı olduğunda yardım edebileceğini açık ve net biçimde ifade etmeli ama çocuğun yerine hiçbir şekilde sorumluluk almayacağını da hissettirmeli dolayısıyla çocuk verilen ödevleri kendisi yapmalı, anlayamadığı zaman ya da kontrol edilmesi aşamasında anne baba yardım etmelidir.
Bu yaştaki çocukların dikkat süreleri kısa olduğu için, ders çalışma süresi 15- 20 dakika kadar olmalıdır. 15 dakika kadar ara verildikten sonra tekrar ders çalışılabilir.
VELİLERE TAVSİYELER
Öncelikle, sevgi ve saygıya dayalı aile içi sağlıklı ilişkiler kurun.
*Çocuğunuza güvendiğinizi hissettirin.
*Çocuğunuzu yermeyin, aksine övün, sürekli olumlu mesajlar verin.
*Asla bir başkasıyla kıyaslamayın
*Çocuklara uygun bir çalışma ortamı hazırlayın.
*Çocuğunuzun öğretmeni ile iyi ilişkiler kurun.
*Çocuğunuzun yanında asla maddi ve manevi sorunları konuşmayın.
*Çocuğunuzun kapasitesinin çok üzerinde başarılar beklemeyin.
*Belli aralıklarla mutlaka aile toplantıları yapın,çocukların düşüncelerini dinleyin.
İnsan doğasının en derin ilkesi takdir edilmeye duyulan ihtiyaçtır
WİLLİM JAMES
Herkes kendini dinleyecek adamı arar
H.N .CASSON